Blog

google botGooglebots

Google stuurt zijn robots (googlebots of webcrawlers) erop om zoveel mogelijk (liefst alle) pagina's op het wereld wijde web te bezoeken en indexeren.

Up to date

Deze bots zijn opgemaakt van een aantal miljoenen (!!) computers die op het web surfen (zoals een mens dat zou doen, alleen doen zij het sneller). Om er zeker van te zijn dat ze altijd relevante informatie hebben komen ze om de zoveel tijd terug. Hoe vaak hangt af van hoe vaak de informatie op de site veranderd. Verander je regelmatig dan komt Google vaker terug. Daarom wordt vaak geadviseerd om een blog bij te houden. Maar let wel: hou de blog niet op een externe site maar als onderdeel van jouw site.

Links

De bots herkennen ook alle links op jouw site. Deze links worden in een wachtrij gezet om ook gecrawld te worden. Deze links bepalen ook of jij goed gevonden wordt. Een link naar jouw site is een referentie van een ander naar jou. Een link naar een andere site vanaf jouw site is ook een referentie. Maar let op: tweezijdig linken wordt gezien als vriendjes politiek en dus niet relevant. Je kunt hierdoor zakken!

Google als kaartenbakKaartenbak

Net als in een vereniging kun je in die kaartenbak een selectie maken. Stel, je zoekt voor een dansvereniging mannen en vrouwen tussen 18 jaar en 30 jaar die de Tango kunnen dansen (er vanuit gaande dat dit soort informatie wordt opgeslagen). Je kunt in Excel een bestand hebben aangemaakt, of in een soort gelijk programma maar je filtert daarmee je zoekopdracht.
Google is zo'n kaartenbak. Niet je website als geheel maar je pagina als individu doet er toe. Google biedt zoekresultaten aan en wil graag dat deze zoekresultaten sterk overeenkomen met de zoekopdracht van hun klant. Hoe beter jij optimaliseert (lees: hoe beter jij Google bots vertelt waar jouw pagina over gaat), hoe groter de kans bestaat dat jij hoger scoort in de Google zoekresultatenlijst. Google indexeert daarom alle pagina's en slaat deze op in hun index database.

Van zoeker naar BEzoeker

Wanneer jouw pagina's geïndexeerd zijn kan google er een samenvatting over geven in de zoekresultaten. Daarom zie je altijd een aantal zoekwoorden / zinnen en pagina titel. De titels en meta-data moeten dusdanig geschreven zijn dat zij vertellen waar de pagina over gaat. Zo 'lok' je de zoeker naar jouw site. In het volgende items gaan we dieper in op de meta data en pagina titels.