Blog

viral marketing tipsJe hoort wel eens mensen zeggen dat iets 'viraal' ging. Ze bedoelen dan dat er een bepaald type informatie (ook wel 'content' genaamd) goed ontvangen is en breed gedeeld werd. Voor veel content-creators is het viraal gaan van je content zeer gewild, of zelfs hun doel.

Het grootste gedeelte van de content op het internet zal nooit brede aandacht krijgen. Echter, wanneer je rekening houdt met een aantal factoren zul je meer kans maken dat jouw content de aandacht krijgt die het verdient.

Allereerst moet je 3 dingen als gegeven beschouwen

  1. De waarde van een netwerk wordt berekend door te kijken naar de waarde van elk individu in verhouding tot diens bereik om iets te delen (aantal volgers/vriende/fans).
  2. De ROI (Return on Investement - wat je terugkrijgt voor het werk/geld wat je erin stopt) is bij virale content zéér hoog.
  3. Hoe meer onderlinge connecties bestaan hoe sneller en breder jouw informatie gedeeld kan worden.

De anatomie van virale content

Virale content is afhankelijk van 2 dingen:

  1. De content moet an sich waardig/interessant genoeg om gedeeld te worden.
  2. De content wordt breed gedeeld om zo het meeste uit de betreffende Social Media Platforms te halen