Blog

google tegoedbonJe krijgt in verschillende magazines een gratis Google AdWords tegoedbon. Dit lijkt nuttig, zeker voor de startende ondernemer die nog niet goed vindbaar is. Hierna lees je waarom dit niet het geval is, en waarom je beter eerst je site kunt optimaliseren vóór je aan AdWords begint.

 

Wat is Google AdWords

Allereerst moeten we weten wat Google AdWords nu precies is. Misschien moeten we zelfs nóg een stapje terug om eerst uit te leggen hoe Google werkt. Google is een grote digitale kaartenbak van heel veel webpagina’s die gesorteerd worden op basis van hun Algoritme. Je scoort hoger in de lijst als je jouw webpagina’s optimaliseert. Je komt via een natuurlijke (organische) manier bovenaan.
Maar omdat je als beginner met je nieuwe website je nog moet bewijzen is het interessant om gebruik te maken van andere manieren, zoals AdWords. AdWords zijn advertenties die zichtbaar worden in zoekresultaten van Google. Je betaalt dan om bovenaan te staan. Elke keer dat iemand op jouw advertentie klikt, kost het jou een bepaalt bedrag.

 

2 redenen waarom AdWords niet handig kan zijn voor beginners

Uit veel verschillende onderzoeken is gebleken dat mensen helemaal niet vaak op de advertenties klikt omdat dit niet altijd als betrouwbaar wordt gezien.

Je betaalt soms wel tot 600% teveel als jouw pagina’s niet geoptimaliseerd zijn. Hoe dit zit, lees je hieronder.

 

Google Kwaliteitsscore

Hierna lees je welke factoren invloed hebben op de hoogte van je Google Kwaliteitsscore, maar eerst laten we je een lijst zien waaruit blijkt dat hoe beter je jouw site hebt geoptimaliseerd, hoe minder je betaalt voor je advertentie. Kwaliteitsscore 7 (QS=7) wordt gezien als neutraal/nulpunt.
Als Google heeft bepaald dat een zoekwoord 1 euro per klik waard is, dan blijft dit bij een kwaliteitsscore van 7 gelijk aan € 1,-. Bij een kwaliteitsscore van 10 wordt dit verminderd met 30% en krijg je dus korting en betaal je slechts € 0,70. Maar is je kwaliteitsscore een 1 dan betaal je in plaats van € 1,- 600% meer, namelijk € 6,- per klik.

 

Als je Kwaliteitsscore dit is

…wordt je Cost Per Click, in verhouding tot QS=7,

…met

10

verminderd met

30 %

9

verminderd met

22,20 %

8

verminderd met

12,50 %

7

-

-

6

verhoogd met

16,70 %

5

verhoogd met

40 %

4

verhoogd met

75 %

3

verhoogd met

133,30 %

2

verhoogd met

250 %

1

verhoogd met

600 %

 

Google Kwaliteitsscore factoren

Om te bepalen hoe relevant jouw AdWords advertenties, zoekwoorden en landingspagina zijn voor de zoeker werkt Google met een kwaliteitsscore. Hoe hoog jouw kwaliteitsscore is hangt af van een aantal factoren(bron: google):

 

 

 

Toelichting

 

  • De klikfrequentie van jouw zoekwoorden (CTR- Click Through Rate / Doorklik ratio) in het verleden: hoe vaak een bepaald zoekwoord tot een klik op jouw advertentie heeft geleid.

  • De CTR van jouw zichtbare URL in het verleden: hoe vaak er op jouw zichtbare URL is geklikt.

  • Jouw accountgeschiedenis: de algehele CTR van alle advertenties en zoekwoorden in jouw account.

  • De kwaliteit van jouw bestemmingspagina: hoe relevant, transparant en overzichtelijk jouw pagina is.

  • De relevantie van jouw zoekwoordten opzichte van de advertentie: hoe relevant jouw zoekwoord voor jouw advertentie is.

  • De relevantie van jouw zoekwoord ten opzichte van de zoekopdracht: hoe relevant jouw zoekwoord is voor datgene waarnaar een klant zoekt.

  • Geografische prestaties: hoe succesvol jouw account is in de regio's die jij target.

  • De prestaties van jouw advertentie op een site: hoe goed jouw advertentie presteert op deze en vergelijkbare sites (als je het Display Netwerk target).

  • Jouw getargete apparaten: hoe goed jouw advertenties hebben gepresteerd op verschillende typen apparaten, zoals desktopcomputers/laptops, mobiele apparaten en tablets – je krijgt verschillende kwaliteitsscores voor verschillende typen apparaten.

 

 

Meer informatie

Meer informatie over AdWords en Kwaliteitsscore vinden lees je hier.