Blog

adwords tegoed. gooi maar weg!Als ingeschreven ondernemer krijg je vaak in magazines als insert een Gratis AdWords tegoed. Soms wel 75 euro. Wat best veel klinkt. Nou, gooi maar weg of bewaar het goed want veel nut heeft het niet voor de starter, en ik vertel je graag waarom.

Levert het je iets op?

Als starter wordt je nieuwe website misschien nog niet vaak gevonden. Je wilt het een handje helpen en dan komt zo'n mooie Gratis AdWords tegoed bon op je deurmat en je gebeden zijn verhoord. Na alles te hebben aangemeld, ingesteld, ingevuld en bedacht run je jouw advertentie en POEF, weg is je tegoed! Heeft het jou iets opgeleverd? Waarschijnlijk niet.

Lees dit eerst!

Lees eerst: Hoe Google werkt om eerst te snappen waarom het onderstaande belangrijk is.

Quality Score / Kwaliteitscore van Google

Google maakt gebruik van een Quality Score om te bepalen wat jouw zoekwoord waard is in jouw advertentie. Dit wordt bepaald aan de hand van meerdere factoren van jouw website, waaronder:

  • Jouw CTR
  • De relevantie van elk zoekwoord ten opzichte van de advertentiegroep
  • Kwaliteit van de landingspagina en de relevatie daarvan (heb je de landingspagina geoptimaliseerd voor 'auto huren' maar gaat de pagina eigenlijk over iets compleets anders, dan is het uiteraard niet relevant).
  • De advertentietekst en de relevantie daarvan
  • Jouw historie met Adwords en de prestaties van jouw vorige advertenties

 

Wat weegt zwaarden?

Niemand, buiten Google zelf natuurlijk, weet welke factor meer 'weegt' dan de ander in hun kwaliteitscore algoritme maar we kunnen er met veel zekerheid vanuit gaan dan de CTR (Click Through Rate) één van de  belangrijkste factoren is.

 

Hoe hoger jouw Ad Rank, hoe lager jouw kosten

Ad Rank geeft de positie aan van jouw advertentie en of het überhaupt getoond zal worden. Ad Rank wordt o.a. gecalculeerd aan de hand van jouw kwaliteitscore én jouw bod waarde (jij geeft bij een advertentie ook aan hoeveel jij uitgeeft, net als op een veiling).

 

google kwaliteitscoreWat is de hoogte van mijn kwaliteitscore?

Wanneer je een AdWords account opzet kun je jouw kwaliteitscore bekijken. Dit is een score van 1 tot 10. De hoogte van de score heeft invloed op jouw betaling. Je moet het zo zien: Stel je hebt een zoekwoord 'fiets' waarvan Google heeft bepaald dat deze ongeveer 5 euro per click waard is. In onderstaande tabel zie je welke kosten jij betaalt op basis van jouw kwaliteitscore. QS=7 betekent zoveel als dat een kwaliteitscore van 7 neutraal is. Een waarde van 5 euro blijft 5 euro.

 

Kwaliteitscore

 

vermeerderd

of korting

 

ten opzichte van

QS=7 (5 euro)

 

Werkelijke

kosten per click

10   Korting   30 %   € 3,50
9   Korting   22.20 %   € 3,98
8   Korting   12.50 %   € 4,375
7   NEUTRAAL   0 %   € 5
6   Vermeerderd   16.70 %   € 5,835
5   Vermeerderd   40 %   € 7
4   Vermeerderd   75 %   € 8,75
3   Vermeerderd   133.30 %   € 11,665
2   Vermeerderd   250 %   € 17,50
1   Vermeerderd   600 %   € 35

 

Als starter heb je vaak een lage kwaliteitscore. Een tegoed van € 50 euro gaat niet eens 2 clicks mee. Tegenvaller dus.

Hoe moet het dan wel?

Je kunt op vele manieren zichtbaarder worden. Hier zijn 3 tips:

  • Meld jouw website aan bij Google via Webmaster tools. Je moet hiervoor o.a. een sitemap aanbieden.
  • Zorg dat je aan linkbuilding doet (op een natuurlijke manier)
  • Link vanaf Social Media platforms naar jouw site. SMP worden namelijk eerder geïndexeerd dan jouw site.

 

Meer weten?

Wij helpen jou uiteraard graag verder. We kunnen je helpen jouw website te optimaliseren en vindbaar te maken in zoekmachines door middel van advies óf via workshops. Neem contact op voor meer informatie.