Blog

SEO Succes Factor LinksWe zijn nu aangekomen bij links. Hierbij moet je denken aan de volgende onderdelen.

 

  1. Kwaliteit van de links

    Stel, je auto heeft panne. Verderop zie je een autobedrijf. Je krijgt de keuze uit advies van 5 experts maar je kunt ook kiezen voor advies van de overige 50 medewerkers. Wil je dan advies van 5 monteurs of van 50 willekeurige mensen? Tenzij je echt hele slechte ervaringen hebt met monteurs zul je waarschijnlijk eerder hen vertrouwen (trust) dan het advies van 50 willekeurige mensen. Het zijn wel de experts.
    Zo geldt het ook voor links. Ze moeten kwalitatief goed zijn en je moet je niet laten verleiden om zoveel mogelijk links te verzamelen ongeacht kwaliteit, of zelfs ten koste van de kwaliteit.
    Wanneer een zoekmachine robot jouw pagina's bezoekt kan hij zien aan de zoekwoorden waarover jouw site gaat. Dit wordt dan gecategoriseerd. Dit gebeurt ook bij andere websites (tenzij ze bewust een "no follow" hebben ingesteld. De zoekmachine kan hierdoor zien of een link vanaf een andere website onderwerpgerelateerd is, en kan ook weer aan hun links zien hoe kwalitatief goed die zijn, etc. Tip: zorg er dus voor dat je kwalitatief goede links hebt. Wil je hier dieper op in? Volg dan onze workshop Zoekmachine optimalisatie voor ZZP-ers


  2. Link tekst

    Amazon.com heeft miljoenen verwijzende links naar zijn site. Ze scoren niet hoog op het woordje 'huis' maar wel op het woordje 'boek'. Waarom? Ze verkopen natuurlijk geen huizen maar wel boeken. De websites/pagina's die naar Amazon.com linken maken ook gebruik van het woordje 'boek' in hun link. Dát is belangrijk. Simpel weg een 'klik hier' zegt weinig voor een zoekmachine, maar een 'klik hier voor het nieuwste boek van Harry Potter' is duidelijker. Dat is dus de link tekst die verwijzend is gemaakt.
    Daarnaast moet je ook rekening houden met jouw ALT-text.


  3. Aantal links

    Vroeger maakte het aantal links veel uit voor de vindbaarheid van jouw site. Dat onthouden mensen vervolgens en klampen zich daaraan vast. Maar tijden veranderen en zoekmachines worden slimmer. Ze moeten steeds meer onderscheid maken tussen websites en willen als dienst alleen maar kwalitatief goede zoekresultaten aanbieden. Daarom veranderen zij hun algoritmen een aantal keren per jaar. Dus wat vroeger werkte, werkt nu of in de toekomst niet meer. Linkbuilding is vrij complex als je het goed wilt doen. Daarom bieden wij verschillende linkbuilding pakketten aan. Wil je toch liever een workshop volgen? Neem dan contact met ons op voor een training op maat.


  4. Betaalde linksBetaalde links

    Op de website van Google stellen ze heel duidelijk dat o.a. het betalen voor links een negatieve invloed kan zijn op jouw vindbaarheid in hun zoekresultaten.  Lees deze regels goed door als je jouw vindbaarheid niet negatief wilt beïnvloeden.


  5. SPAM

    Hier wordt bedoelt dat je jouw link van je website op verschillende sites zet, zo vaak dat je daarmee eigenlijk spamt. Dus het op een forum  van een ander zetten (wellicht als onderdeel van je handtekening), blogs van anderen (in hun reactie box) of andere soortgelijke plekken. Zoals we bij punt 3 bespraken is wat vroeger werkte nu niet meer persé acceptabel.