Blog

CTR - Click Through RateWat is Click Through Rate?

CTR (Click Through Rate) oftewel doorklik ratio, is een percentage dat aangeeft hoeveel clicks jouw advertentie krijgt op basis van het aantal keer dat jouw advertentie getoond is.

 

Voorbeeld berekening CTR (Click Through Rate)

Wanneer je een advertentie hebt, via AdWords bijvoorbeeld, en deze 1000 maal getoond wordt (impressies) en 5 maal op geclicked wordt is de som: Clicks ÷ Impressies x 100% = CTR. In dit geval is de som 5 ÷ 1000 = 0,5%

 

Welk percentage CTR is voldoende?

Daar verschillen de meningen over. In de offline marketing en online marketing wordt 2-5% gezien als goed. Kijk ook maar eens naar Facebook pagina's met meer dan 1.000 of 10.000 en kijk eens naar hun berichten en het aantal likes die zij krijgen. Vaak zie je dat dit ook niet zoveel zijn in verhouding tot aantal fans. Dit is normaal.

CTR berekenen voor jouw gewilde aantal

Hou hier dus rekening mee dat als je mensen uitnodigt voor pagina's, advertenties plaatst, of wat dan ook promoot, je jouw gewilde aantal moet kiezen (bijvoorbeeld 20 klanten) en van daaruit terug berekenen (aantal x 98%). Een som zou kunnen zijn om 20 klanten te krijgen moet je minimaal (20 x 98%) 392 mensen aanspreken. Ga je voor de 5% dan wordt het voor 20 klanten 380 mensen. Dus, jouw 20 klanten is jouw 2%, en daarom bereken je dan met de overige 98%. Kies je voor een hogere CTR van bijvoorbeeld 15% dan bereken je met jouw gewilde aantal maal 85%.