Blog

We bespraken in deel 1 van SEO Succesfactor: Trust de onderwerpen Autoriteit, Engage en Geschiedenis. Maar we zijn er nog niet. Jouw betrouwbaarheid hangt ook af van onderstaande zaken.

 

vertrouwen moet je opbouwen

  1. Identiteit

    Willen ze nou echt álles van me weten? Het komt dicht in de buurt, maar je moet niet vergeten dat zoekmachines een dienst hebben en de kwaliteit daarvan hoog willen houden. Er wordt veel geknipt en geplakt. Vaak doen mensen niet eens moeite om het in eigen woorden te pennen. Zonder bronvermelding is dit onbetrouwbaar. Zeker als zoekmachines erachter komen wie de informatie er als eerste op zijn website had staan. Je wordt (lees: jouw website) dan lager in de zoekresultaten gezet. Daarom adviseren wij onze cursisten altijd om originele content te schrijven. Uiteraard houden we blogs bij over ons vakgebied, maar knippen en plakken en alles klakkeloos overnemen is zóó 2014. Zorg er dus voor dat jouw identiteit als auteur betrouwbaar is (trustworthy) en dat alles wat uit jouw mond komt (of uit jouw keyboard in dit geval) originele content is.
  2. Schending auteursrecht

    En daarmee sluit ik aan bij punt 1 waarin ik aangaf dat het belangrijk is dat je originele content hebt. Het is niet zoals foutparkeren dat je een briefje onder je ruitenwisser vindt, maar reken maar dat het de zoekmachine politie opvalt dat jouw content knip en plak werk is! Zij willen, als zoekresultaten aanbieder, alleen maar kwaliteit bieden aan hun gebruikers. Ze moeten dus weten wie origineel is en wie alleen maar knipt en plakt. Grijp maar eens een deel van deze tekst, grijp maar een hele alinea en plak het in Google om te zien of het origineel is. Zoekmachines weten alles. En als wij goed gevonden willen worden moeten we vriendjes zijn met zoekmachines en hun regels aanvaarden. Dus, schend je auteursrecht? Dat kan een indicatie zijn dat je niet hoog scoort in de zoekresultaten...en wellicht helemaal niet voor komt.

  3. Veel advertenties

    Omdat jouw bezoeker het waarschijnlijk zeer storend vindt om al die knipperende banners en advertenties te zien, vindt Google jouw site in zo'n geval kwalitatief niet goed. Mag je dan helemaal geen advertenties meer gebruiken? Natuurlijk wel. Maar gebruik ook die, met mate. Less is more. Verzin iets creatiefs, maar in plaats van je te focussen op CTR en conversies via jouw advertenties, moet je je blijven focussen op je bezoeker. Ook internetgebruikers worden steeds slimmer en veeleisender. Waar je vroeger nog mee weg kwam, werkt nu niet meer. En bovendien is de irritatie die het bij zo'n (potentiële) klant oproept een negatieve associatie met jouw bedrijf. Je wilt toch klanten?