Blog

In onze workshops hebben we trust al vaker behandeld. Het is natuurlijk een breed begrip en afhankelijk van een context.

trust factor SEO

  1. Authoriteit

    In onze workshops hebben we vaker gemeld dat jij de authoriteit moet zijn in jouw vakgebied. Of jij nu in jezelf gelooft of niet, je zal het in ieder geval moeten uiten, want iemand die zelf onzeker is over zijn of haar expertise zal zelden serieus genomen worden. Er is altijd een baas boven baas, maar wie van jullie is ook zichtbaar? Wie heeft er wel of geen mooie website? Wie biedt wel of niet leuke informatie wat gedeeld wordt en origineel is? Welke factoren Google heeft bedacht om te bepalen of jouw site een authoriteit is, is onbekend. Wel kun je ervan uit gaan dat onzichtbaar zijn niet werkt. Spammen overigens ook niet. Je moet betrouwbaar zijn (we hebben het immers over "Trust"). Zodra je vaag bent, onderhands ongerelateerde spullen gaat promoten, vriendjespolitiek, spammen, maak je jezelf onbetrouwbaar. Logisch toch?!
  2. Engage

    Daarom is sociaal zijn heel belangrijk. Communicatie gaat twee kanten op. Je moet niet alleen maar zenden, zenden, zenden, maar ook ontvangen en reageren. Ga in gesprek met jouw fans, klanten en potentiële klanten. Verdeel je tijd. Maak het een vaste prik om elke dag of om de dag (maar net hoe het je uitkomt) te reageren op social media. Maak er ook een punt van om op posts en tweets van anderen te reageren op een niet commerciële manier, maar op een geïnteresseerde manier. Geef mensen een goed gevoel. Ook als ze (nog) geen klant zijn. Zoals in onze workshops ook wordt uitgelegd aan de hand van de quote van Maya Angelou "Mensen onthouden niet altijd wat je hebt gezegd, niet altijd wat je hebt gedaan, maar wel altijd hoe je hen hebt laten voelen". Denk maar terug aan je lievelingsjuf. Waarom was zij zo leuk? Wat was het specifiek? Voor de 30 plussers onder ons is het vaak nog moeilijk terug te halen. Maar die juf gaf jou een goed gevoel en dát heb je onthouden. Zo is het ook met potentiële klanten. Geef hen een goed gevoel (zaaien) en op een dag hebben ze behoefte aan jouw diensten en staan ze voor je deur (oogsten). En waarom kiezen zij jou? Jij gaf hen een goed gevoel (investeren, niet eenmalig).
  3. Geschiedenis

    Nee we gaan niet terug naar de tijd vóór het internet. Hier wordt bedoeld jouw historie met jouw site. Er wordt (door zoekmachines) gekeken naar jouw site en of je consistent bent geweest of dat je pas heel recent 1000 links toevoegt. Het is niet erg als je dat laatste doet (al wekt het wel wat argwaan), maar dat telt allemaal mee in je betrouwbaarheid (trust). Ze (zoekmachines) kijken ook naar je penalty historie. Ben je stout geweest met je SEO (witte tekst op een wit achtergrond bijvoorbeeld)? Dan telt dat ook mee in je betrouwbaarheid. Hou je dus aan de regels en laat je niet meeslepen met de gedachte dat je even snel hoger kunt scoren. It takes time. Er zijn genoeg mogelijkheden om snel zichtbaar te zijn en worden. Dat heet marketing. Maar voor SEO moet je echt de tijd nemen en het goed doen. Wil je weten hoe? Volg dan onze workshop.