Blog

Er zijn 3 On Page SEO Succes factoren:

  1. Content
  2. Architectuur
  3. HTML

 We bespreken in deze post 'Architectuur'.

SEO succes factor ArchitectuurWat is Web Architectuur?

Het is logisch dat je eerst moet weten wat er wordt bedoeld met web architectuur voordat we er dieper op in gaan.
Web architectuur is een aanpak dat kijkt naar een aantal criteria van een website: technish, esthetisch en functioneel. Net als de traditionele architectuur dat doet, concentreert men hier op de wensen van de gebruiker.

Webarchitectuur onderwerpen:

    1. Crawling
      Zoekmachines 'crawlen' jouw website. Dat will zeggen dat ze héél snel van één pagina naar de ander gaan als een hyperactieve snel-lezer met teveel suiker op! Ze maken kopieën van jouw pagina's en slaan deze op in de zogeheten 'index'. Jouw pagina's worden dan geindexeert. Zie het als een kaartenbak waarin jouw pagina's apart in komen te staan. Lees meer hiervover in ons blog over algoritmen.
      De meeste websites hebben geen problemen gecrawld te worden en de meeste crawl problemen kunnen voorkomen worden door sitemaps te gebruiken. Zowel HTML versies als XML.

    2. Dupliceren
      Je kunt je voorstellen dat de index (kaartenbak) van een zoekmachine niet alleen erg vol is maar ook veel gedupliceerde content heeft. Dat maakt het voor de zoekmachine lastig om te bepalen welke van deze pagina's van verschillende aanbieders het zal aanbieden aan de zoekresultaten. En dát niet alleen, het beïnvloed ook het vertrouwen van diegene die op jouw site komt. Zie het stukje over content. Is het wel origineel?
      But wait...there's more! Wist je dat niet alleen copy-pasting een oorzaak is van gedupliceerde content maar ook via wat men noemt 'canonicalisatie'. Jouw site kan een www-versie hebben een een non-www-versie. Jij maakt in zo'n geval 1 artikel aan met als url http://www.pink-lemonade.nl/blogpl maar door canonicalisatie ontstaat er ook een http://pink-lemonade.nl/blogpl versie (dus zonder wwww ervoor). Check daarom met jouw website bouwer of dit bij jou ook het geval is en/of laat je informeren wat je hieraan kunt doen en neem contact met ons op.

    3. Mobiel
      Steeds meer zoekvragen worden gedaan via mobiele apparaten. Het komt daarom niet als een verrassing dat Google mobielvriendelijke websites beter laat scoren, want die zijn immers het beste te bekijken op een mobiel apparaat. Wil jij weten of jouw site mobielvriendelijk is? Doe dan de test.

    4. Snelheid
      Niets is irritanter dan een pagina die traag laadt. Vooral foto's die van boven naar beneden worden uitgerold geven al aan dat de foto té groot is. Probeer maar eens via een rechtermuisklik op de betreffende afbeelding te staan en kies 'bekijk afbeelding / view image'. Als je dan ook nog eens een plusje te zien krijgt als cursor weet je al helemaal dat het te groot is, want zodra je er dan op klikt zie je de werkelijke grootte. Vaak kun je er een bushalte mee vullen, maar moet dat nu echt zo groot voor op je pagina? Nee, natuurlijk niet. En let wel, schalen door middel van de witte blokjes aan de zijkanten en hoeken is niet hetzelfde als het daadwerkelijk kleiner maken van de foto. Het gaat erom dat je de zwaarte (aantal kb's/mb's) verkleint.
      Er zijn natuurlijk tal van andere redenen waardoor jouw site of pagina traag is. Neem contact op met Pink-Lemonade of met jouw eigen website bouwer. 

    5. URL's
      Zijn jouw URL's schoon? Dat wil zeggen dat ze geen gekke tekens bevatten maar dat de gebruiker duidelijk kan zien op welke pagina hij of zij zich bevindt. Daarnaast is het voor je vindbaarheid ook belangrijk dat jouw pagina URL's omschrijvend zijn voor waar jouw pagina over gaat. Denk bij het bedenken van je URL ook na over welke zoekwoorden potentiële bezoekers zouden gebruiken om de informatie of producten te vinden die jij aanbiedt.

    6. HTTPS

      https secure internet url

      Het liefste ziet Google dat iedereen zijn website op de https (secure) servers worden gehost. Dit maakt voor een veiligere omgeving te creeëren voor hun klanten (de mensen die zoekmachines gebruiken en op het web surfen). Om https te promoten heeft Google bepaalt dat deze website kleine boost krijgen in de zoekresultate. Bespreek met jouw website bouwer wat de mogelijkheden zijn of neem contact op met Pink-Lemonade.